Thursday 28 November 2013

24 : Perkara sunnah di hari Jumaat

Sayyidul ayyam (penghulu segala hari.), hanya bertemu sekali seminggu sahaja. Sementelah kedatangannya pun sesekali, dia telah dijadikan hari yang begitu istimewa oleh umat Islam. Bagaimana kita perlu menyemarakkan sepanjang harinya dengan amalan yang disukai Nabi S.a.w, di mana ianya nanti bakal membekalkan pahala dan barakah yang berpanjangan.



Antara sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w yang disepakati ulama' antaranya:


                        
1)Membaca surah Al kahfi.

Rasulullah s.a.w telah bersabda : "Sesiapa yang membaca surah Al Kahfi pada hari Jumaat, maka Allah meneranginya di antara dua Jumaat" diriwayatkan oleh Abu Saied Al Qudri dan dikelaskan sebagai sahih oleh Imam Hakim.

2)Memperbanyakkan selawat ke atas nabi.

Dari Abdullah bin Mas'ud, Rasulullah s.a.w telah bersabda :" orang yang dekat kedudukannya denganku pada hari kiamat kelak, adalah orang yang paling banyak berselawat kepadaku".

3)Niatkan mandi sunat di hari Jumaat.

Setiap pagi kita mandi, tetapi pada hari Jumaat jadikan mandi kita mandi yang istimewa dengan berniat mandi sunat. Saranan ini terdapat dalam hadis yang diriwayatkan oleh An Nasaie, At Tirmidzi dan Ibnu Majah yang dikelaskan sebagai hadis sohih " Barangsiapa yang berwudhu' pada hari Jumaat, maka itu adalah baik. Namun barangsiapa yang mandi pada hari itu adalah afdhal".


4)Memperbanyakkan doa dan zikir di hari Jumaat

Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda :" Di hari Jumaat terdapat satu waktu yang mana tidaklah seorang itu menunaikan solat lalu memanjatkan doa pada waktu tersebut melainkan Allah memberi apa yang diminta". Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Perkara di atas adalah antara amalan-amalan besar dan paling asas yang Rasulullah anjurkan supaya kita sentiasa bermotivasi menjalani amalan-amalan berfaedah di hari ini. Tidak terlambat lagi untuk kita sama-sama menuai amalan pada hari ini, in sya Allah.

No comments:

Post a Comment