Friday 22 November 2013

23 : Lempeng dan sambal tumis


Pagi ini tiba-tiba teringin makan lempeng cicah sambal tumis. Ketika santai memasak, anak-anak datang mengacau. Alang-alang mengacau saya memasak, terus minta dua beradik tu tolong memasak. Wah suka benar nampak!

Teringat zaman saya kecil-kecil dahulu, inilah kegemaran kami ketika bersarapan. Kalau bukan lempeng pun, jemput-jemput atau nasi goreng, kalau lempeng dan jemput-jemput tu saya lah pemasaknya. Nasi goreng kurang pandai, maklumlah masih kecil lagi waktu itu, darjah 3 seingat saya.

Teringat lagi, saya masak lempeng, siap 1, habis 1 di makan adik-adik, siap 1, habis 1, akhirnya nangis kesedihan, kelakar betul ingat zaman kecil-kecil dulu. 

Saya bercerita dengan anak-anak, kami kecil-kecil dulu makan pun berjimat, maklumlah ramai beradik. Kecil-kecil lagi dah bagi tugasan, selalunya saya bahagian masakan, mesti masak sebelum ibu ayah balik kerja, tapi masak yang asas saje lah, rumah pula mesti kena clear sebelum jam 1 petang sebelum ibu ayah balik kerja, terima kasih sungguh pengalaman lalu banyak mengajar skill kehidupan.

Esok, sudah mula sekolah semula, back to school setelah seminggu bercuti. Anak-anakpun mula kelas intensif esok mungkin sehingga akhir Disember. Kehidupan rasa tiada 'life' bila memberi laluan suami sedang sambung belajar sekarang. Aduuuh ! fasobrun jamil, pesan suamiku selalu.

No comments:

Post a Comment