Tuesday 12 November 2013

18 : Random

Alhamdulillah hari ini sempat juga membuka laman blogger ini untuk meneruskan tugasan 44 perkongsian entry di dalam blog ini. Buat siapa yang tidak tahu (ada ke pembaca ni?hehe) saya masih berada di dalam kelas Akademi Bekerja Dari Rumah yang memerlukan tugasan menyiapkan sebanyak 44 posting entry untuk mengesahkan saya pelajar di dalam kelas ini. Berat juga rasanya nak menghabiskan 44 entry di blog ini, tapi saya cuba juga untuk meneruskannya.

Dalam 10 hari juga rasanya tertunda blog saya ni tanpa sebarang idea untuk dikongsi bersama. Sistem internet di rumah down beberapa hari. Dan juga sebagai guru cabuk, akhir tahun dan awal tahun adalah masa yang paling sibuk. Saya bertungkus lumus menyiapkan laporan akhir tahun dan perancangan serta kerja-kerja persiapan untuk tahun depan. Masya Allah terlalu banyak mahu dibuat, rasa macam jammed otak untuk berfikir. Setiap hari tidur jam 1 atau 2 pagi dan bangun pula esok pagi jam 4.45 pagi.

Ketika rumit dan susah begini, saya terbayangkan pempinan-pimpinan kita yang sudah lama berkorban untuk rakyat. Pengalaman adik-adik medic Tonto yang sekarang sedang berhousemanship di hospital, berkorban seluruh masa mereka untuk pesakit dan dalam masa yang sama mereka masih lagi belajar daripada doktor-doktor pakar. Betapa kita ini kerdil sangat dinilai sebagai sibuk. Masya Allah wa tabarakallah.

Anak yang kecil pula telah ditimpa musibah. Tangan kirinya terseliuh dan retak sedikit.  Terjatuh sambil menongkat tangan, pergelangan tangannya retak dan tulang siku terkeluar sedikit. Masya Allah, meladeni ragamnya sahaja memerlukan kesabaran yang tinggi, mana tidaknya setiap masa merengek mahu di dokong =).


Hari ini mahu berkongsi sedikit cerita yang heboh baru-baru ini berkenaan orang yang selalu mendampingi Al Quran. Baru-baru ini sebuah kawasan perkuburan terlibat dengan projek lebuhraya expressway jalan Segamat - Tangkak dan telah melakukan kerja-kerja mengalihkan kubur di Kampung Batu Badak, Gemereh, Segamat. JKR telah mendapati 13 jenazah masih sempurna dan mereka telah mengenalpasti 3 jenazah adalah pengajar Al Quran. Salah satunya jenazah yang telah ditanam 11 tahun dahulu adalah seorang lelaki bekas guru mengaji Al Quran. Jenazahnya berbau harum dan seakan-akan baru dikebumikan. Saya kongsikan sedikit gambar dan mudah-mudahan ianya menjadi peringatan buat kita terutamanya saya yang selalu leka dan alpa. Masya Allah adakah penghargaan sebegini yang diberi oleh Allah masih lagi tidak dapat mencelikkan mata kita?










No comments:

Post a Comment