Tuesday 1 October 2013

4 : PMR

Ketika melangkah ke sekolah pagi ini, terasa debaran yang begitu ketara di dalam dada. Hari ini hari besar buat anak didikku tingkatan 3 Al Kindi dan tingkatan 3 yang lainnya.Menjadi seorang pendidik sejak sekian lama, telah menjadi kebiasaan berkongsi debaran pada hari peperiksaan mereka.

Bulatan gembira menjadi bulatan duka hari ini

Hari ini juga, bulatan gembira telah bertukar menjadi duka.Di dalam bulatan ini mereka membaca doa wehdah dengan penuh semangat dan membaca doa pengharapan dengan juraian air mata. Guru- guru tidak putus mendoakan yang terbaik dan memberikan kata-kata positif sebagai rangsangan.

Seorang demi seorang datang meminta maaf dan minta diberikan restu atas ilmu yang dicurahkan. Saya restu atas ilmu yang diberikan kerana ilmu hanyalah milikNya.

"Anak-anak, ini hanyalah ujian dunia di mana ianya adalah sedikit  nilaiannya berbanding ujian akhirat. Sekiranya telah laksanakan amanah ini dengan baik, pasti ada ganjaran yang terbaik juga yang Allah sediakan" pesan saya.

Mudah-mudahan mereka tidak lupa berusaha  bersungguh-sungguh menjalani ujian kehidupan demi akhirat nanti. Kerana air mata dan ketakutan itu adalah lebih afdhal untuk ketakutan berdepan hari pengakhiran nanti. 

No comments:

Post a Comment