Tuesday 15 October 2013

9 : Aidil adha dan kenangan hari lahir adik

Alhamdulillah, aidil adha 1434 H dirayakan juga di Tumpat, Kelantan. Puas sudah memujuk suami untuk balik berhari raya di Johor, akhirnya saya akur dengan timbunan kerja suami dan tesisnya.

Memang seronok sebenarnya berhari raya di Kampung Laut, Tumpat. Selain dari ibadah dan jalinan ukhuwwah yang meriah, alasan utamanya adalah JUADAH UNIK yang lazat.

Selesai solat sunat aidil adha, anak-anak dan suami bergegas untuk sesi penyembelihan lembu di tepi Sungai Kelantan. Seketika kemudian, mereka pulang membawa bahagian-bahagian daging yang telah dikorbankan.

Paling istimewa kali ini, tok saya teringin menjamah testis lembu, hehehe. Aduh, tidak dapat dibayangkan bagaimana rupanya 'makhluk' itu.

Testis lembu yang diidamkan =)
Testis lembu, lidah lembu, ekor lembu, perut lembu, limpa dan sebagainya, sebenarnya saya tak pernah tahu pun kewujudannya. Selama saya menyambut hari raya di Johor, organ-organ di atas dipandang enteng dan dibuang. Tetapi lain pula ceritanya di Kelantan. Ianya dijadikan sup, digoreng, singgang dan kari. Memang sedap!

Tapi, tak boleh masak makanan kelate ni di Johor, jawapannya tak dapat sambutan =). Tak sempat juga nak buat rujukan hukum hakam makan benda pelik-pelik ni, sebabnya saya tengok 'ustaz-ustaz' di rumah tok ni enak je menjamu juadah pelik-pelik ni, makin berselera lagi ada, hehe jadi tak boleh nak kata apa!

_______________________________________________________________________

Dia pandai ambik hati ibu. Kalau letak makanan depan dia, nanti mesti dia akan kata "waaaah, dapnye!" Kembang hati ibu, nak =)

Hari ini hari kelahiran Nik Ahmad Ubaidah. Cukup 2 tahun umur Ubaidah hari ini. Tidak ada apa special pun hari ini. Ibu dan we cuma mengenangkan hari kelahiranmu dan berdoa mudah-mudahan kami dapat melaksanakan amanah yang diberikan ini sebaik mungkin.




Ibu we juga mendoakan Ubaidah sentiasa sihat, cergas dan cerdas, paling penting Ubaidah diizinkan Allah menghafaz kalamNya suatu hari nanti, biiznillah.

Moga-moga Ubaidah juga mendapat barokah dan ikutan akhlak sempena nama sahabat nabi yang dijanjikan jannah, Abu Ubaydah Al Jarrah. Mudah-mudahan Allah merahmatimu.

No comments:

Post a Comment