Saturday 14 December 2013

27 : Bangladesh dan Kok Lanas

Abdul Qader Mulla telah dihukum gantung oleh oleh kerajaan Awami League Bangladesh. Beliau adalah Penolong Setiausaha Agung Jamaat e Islami dan dihukum gantung oleh hakim yang korup juga di bawah pemerintahan kerajaan pentadbiran Syeikh Hasina. Pembunuhan ini adalah satu hukuman yang kejam, hanya menguntungkan tindakan politik parti lawan. Kesalahan yang direka-reka dengan alasan beliau disabitkan kesalahan jenayah kemanusiaaan semasa perang 1971 yang menuntut kemerdekaan adalah tidak masuk akal.

Solat jenazah Syeikh Abdul Qader Mulla
Hukuman dilakukan pada 11 Disember 2013 dengan penuh kezaliman. Gelombang revolusi telah tercetus dengan sesi hukuman ini. Selepas hukuman gantung dilakukan, amat ramai penduduk yag meraikannya buat kali terakhir di dalam solat jenazahnya.

Mudah-mudah, beliau diberikan kemuliaan oleh Allah jalla wa 'ala dengan menggapai syahid. Kata-kata terakhirnya yang menjadi motivasi buat kita :
"Aku telah menjadi pelindung kalian. Jika kerajaan membunuhku tanpa keadilan, maka matiku itu syahid. Selepas kesyahidanku, Allah Maha Besar yang akan menjadi pelindung kalian. Dialah sebaik-baik Pelindung. Maka janganlah kalian khuatir.


Aku memang tidak bersalah. Mereka hendak membunuhku kerana aku terlibat dengan gerakan Islam. Bukan semua orang bertuah untuk mati syahid. Sesiapa yang dikurniakan syahid oleh Allah, maka dia sememangnya orang yang bertuah. Jika aku menerima kesyahidan, maka inilah pencapaian yang terbaik dalam hidupku. Setiap titis darahku akan menambah kemaraan gerakan Islam dan menyebabkan kehancuran penindas. Aku tak risaukan diriku. Aku begitu prihatin dengan masa depan negara dan gerakan Islam. Setahu aku, aku tidak pernah buat salah.  
Aku telah menginfakkan diriku sepenuhnya untuk gerakan Islam untuk menyelamatkan orang-orang Bangladesh. Aku tidak pernah tunduk pada ketidakadilan dan tidak akan sekali-kali di masa depan. Tak terlintas di fikiran untuk aku memohon belas kasihan daripada pihak berkuasa yang mementingkan keduniaan. Allah penentu kehidupan dan kematian. Kematianku tidak akan terjadi berdasarkan keputusan orang lain. Masa dan hari kematianku hanyalah mengikut takdir Allah. Maka aku redha menerima takdir Allah dengan sebaiknya. 
Bersabarlah kalian. Keredhaan dan keampunan Allah hanya diperoleh melalui kesabaran dan toleransi. Hanya jaminan keselamatan di Akhirat menjadi keinginanku. Aku memohon doa dan sokongan orang ramai agar syahidku diterima. Sampaikan salamku pada rakyat atas sokongan dan restu mereka."




Maahad Tahfiz Sains Nurul Aman, Kok Lanas





Keesokannya 12 Disember 2013, kami dikejutkan pula kes pembunuhan di MTS Kok Lanas, Kelantan. Kesedihan dan kekeliruan melanda MTS Tanah Merah, kerana merasakan kes ini terlalu dekat kerana kami berkongsi silibus dan sistem yang sama.

Maahad Tahfiz Sains kelolaan YIK mempunyai 2 buah sekolah induk dan 2 buah sekolah cawangan. Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah adalah sekolah induk yang disediakan untuk pelajar perempuan dan Maahad Tahfiz Sains Nurul Aman, Kok Lanas adalah sekolah induk yang disediakan untuk pelajar lelaki. Cawangan MTS pula berada di Tumpat dan Bachok.

Mudah-mudahan segala kekeliruan dan kesedihan dapat ditamatkan dalam masa yang singkat. Polis masih mengatakan kes ini masih dalam siasatan. Mudah-mudahan arwah ditempatkan dalam kalangan hamba yang soleh dan dapat membahagiakan ibu bapanya di akhirat kelak.

1 comment:

  1. "Artikel yang sangat bermanfaat. Saya percaya ramai ibu yang nak amalkan tips ni tapi tak ada masa! Jom, pergi ke website pasal pengurusan masa ibu bekerja yg super sibuk dan nak jadi supermommy. Alhamdulillah, dah beribu-ribu ibu bekerja yang transform dan boleh amalkan parenting dan didik anak2 setiap hari. www.efficient2me.com
    "

    ReplyDelete