Thursday 12 December 2013

26 : Hari khatam hafazan Al Quran ('Idul Qurra') MTSTM

Tanggal 9 Disember 2013 bersamaan 6 Safar 1435H, kami warga Maahad Tahfiz Sains meraikan pelajar khatam hafazan Al Quran bagi sesi 2013. Selama 2 bulan team ajk pelaksana 'Idul Qurra' bertungkus lumus bagi menjayakan program ini.

Alhamdulillah, pagi yang cerah dan tenang, menyedapkan hati semua guru, memandangkan 3 hari sebelum itu MTS telah dikunjungi banjir yang agak teruk. Jalan tidak becak, pagi yang cerah dan perjalanan majlis yang menepati waktu, memang Allah permudahkan perjalanan majlis ini.

Saya terkenangkan majlis 'Idul Qurra' ketika di Darul Quran dulu. Masih terngiang-ngiang doa yang dibacakan Ustazah Hasmah ketika saya khatam hafazan dahulu dan masih terkenang-kenang majlis 'Idul Qurra' bagi meraikan kami yang khatam hafazan Al Quran, hari yang barakah itu mengundang muhasabah saya terhadap Al Quran yang dikendong di dalam dada.

Hari khatam ini banyak keistimewaan dan barokahnya. Maklumlah di dalam majlis ini dipenuhi dengan bacaan ayat-ayat Al Quran dan zikir ke hadrat ilahi dan selawat ke atas nabi s.a.w. Memang tiada nas yang mengatakan harus membuat majlis bagi meraikan hafazan Al Quran tetapi kita boleh mengambil ibrah daripada amalan sahabat nabi (Anas bin Malik r.a) dengan menghimpunkan keluarganya di dalam majlis khatam anjurannya dan berdoa sepanjang majlis tersebut.

Sedikit gambar kenangan :


 pulut pemberian ibu bapa untuk di makan bersama selepas majlis  

Majlis khatam hafazan Al Quran sedang berlangsung

MC yang mantop teacher War

Pelajar bergambar bersama guru-guru lelaki

Bergambar bersama ibu-ibu









No comments:

Post a Comment